Efterlängtad sol och skidleverans…

20150122-Cable1

Vid midnatt i tisdags klev vi innanför dörrarna till vår stuga vid Lakewoods Resort i Cable, Winsconsin USA. Vi är här för att – i skuggan av fyra andra VM – försvara de VM-medaljer som jag och Zebastian tog på VM i Sollefteå för två år sedan. Den långa resan gick bra, men tyvärr kom inte mitt skidfodral med på det lilla planet från Newark till Minneapolis. Idag på eftermiddagen, 36 timmar senare, så kom då äntligen fodralet med skidor, stavar och pjäxor fram och jag kunde andas ut.

I brist på egen utrustning rekade jag igår tävlingsområdet till fots och idag lånade jag Fredriks pjäxa stl 43 samt Zebastians stavar och skateskidor. Den lilla skidorten Telemark bjuder på böljande, trevliga och bitvis tuffa banor – idag i strålande vinterväder. Stakade runt sprintbanan samt den bana jag ska köra på stafettens klassiska sträckor. De partier som jag testade idag hade en lite längre backe, en snabb utförslöpa och några stakpartier. På sprinten kör man svagt vänster/rakt fram i botten på backen efter den snabba utförslöpan, men på de längre sträckorna ska man istället göra en skarp 180 graders sväng vänster. Testade båda varianterna och får öva mer på den skarpa vänsterkurvan där jag lätt driver ut, men det känns riktigt bra.
Kroppen kändes lite seg i början av passet, kanske inte så konstigt. Men när jag klev av så  var jag pigg, stark och full med positiv energi. Känner mig laddad och ser fram emot att tävla!
Imorgon satsar jag på att köra 2,5 km-slingan, med den skarpa vänstersvängen och några andra utmaningar, inför söndagens testrace och den avslutande medeldistansen.

Mitt tävlingsschema
Onsdag 28/1 Klassisk sprint
Lördag 31/1 Mixstafett 4 x 2,5 km – jag kör de klassiska sträckorna, 1 & 3
Söndag 1/2 Medeldistans 5 km klassiskt

20150122-Cable3

One thought on “Efterlängtad sol och skidleverans…

  1. Härligt tjejen. Att med strl 43 testa kurvor i utförslöpor kändes som en tuff utmaning med ett ben men vet ju att du ser möjligheter o vad tusan gör man när de slarvat bort ens egna utrustning? Håller tummar! Kram

Kommentera

