Fångarna på fortet 2014

laget
”The Babes” – Helene Ripa, Thomas Wassberg och Jonas Hallberg.

Trots att inspelningen var redan den 4–7 juni har hemlighetsmakeriet med laguppställning och motståndare gjort att detta inlägg har dröjt. Men nu så är det dags! Nu på lördag, den 6 september, sänds andra avsnittet av säsongens Fångarna på fortet på TV4. Jag och mina lagkamrater Thomas Wassberg och Jonas Hallberg kämpar för att vinna utmaningar, ta nycklar och lösa gåtor. En på papperet kanske oväntad mix, men vi kompletterade varandra bra och jag hade verkligen hysteriskt roligt!

entre-fortet

Dagen innan inspelning fick jag ingående frågor av Gunde om vad som är möjligt att göra och inte göra med protes. Framför allt fick jag frågor om vatten. För mig är det så självklart, men för utomstående finns det förstås massor med funderingar. Vatten till knäna är inget problem, protesen tål vatten. Vid djupt vatten finns det inte heller några hinder, men då vill jag vara utan protes. Protesen hämmar mig mer än tillför något och simmar gör jag alltid utan protes. Jag passade även på att förtydliga att jag ville göra fysiska celler, inte lyfta spindlar eller vända på skorpioner.
Enligt den information som jag fick på plats så var jag den första någonsin som tävlar på Fort Boyard med protes/lårbensamputation. Det svenska produktionsbolaget fick kämpa med näbbar och klor för att få det franska teamet att låta mig deltaga över huvudtaget. Efteråt fick jag dock tummen upp …

mix

Vi bodde trevligt i lägenheter strax utanför den lilla hamnstaden La Rochelle och hann förutom inspelningen med en halvdag inne i staden med god lunch, bad i poolen och en avslutande middag på en lokal fiskrestaurang där vi åt en fantastisk skaldjurplatå. Tidig morgon för att återvända till Sverige i det lilla privatplanet. En rolig resa och ytterligare några erfarenheter rikare.

mix2

5 thoughts on “Fångarna på fortet 2014

  1. Hej!

    Vill berätta vad din härliga insats på fortet inspirerade min 9-åriga dotter. Hon har hörselnedsättning och fått hörapparat på ena örat . Detta har hon inte kunnat acceptera utan det har varit frustration och en sorg. Efter ha sett dig på fortet så har hon klivit över gränsen och säger att nu är hörapparaten en del av henne. Hon har tagit mod till att ha uppsatt hår så att alla på skolan kan se den och hon har vunnit en inre kamp.
    Med detta vill jag skicka ett stort tack till dig. Du sprider så mycket energi och inspiration omkring dig. Tack!!!

    //Anna

    • Anna, vad glad jag blir! Din kommentar värmer verkligen och jag blir rörd – hälsa din dotter att jag beundrar henne för hennes mod. Och jag hoppas verkligen att din dotter fortsätter att känna sig stark och cool.

  2. Nu har jag sett ”ditt” avsnitt tre gånger tillsammans med Linus. Vilken kämpe du är! Du är även en inspirationskälla av sällan skådat slag. Linus som är sju år är underbensamputerad efter en olycka för tre år sedan. Han har träffat alla kämparna som kör Tjörns Triathlon, men detta smällde ett steg högre. Han trodde inte man kunde vara med i Fångarna eller Gladiatorerna med protes, men du har bevisat motsatsen! Ja iaf i Fångarna 😉 Tack för att du är en sådan inspirerande person med så mycket glädje och energi!!!
    Önskar dig lycka till med dina mål!
    //Pia

Kommentera

