Laktattest i Torsby

Laktattest på labbet i Torsby Ski Tunnel idag, riktigt spännande… Stavgång på rullband för att få reda på pulszoner och kunna effektivisera träningen ytterligare. Genom att ta blodprov var fjärde minut under ökad belastning fick man reda på nivåerna av mjölksyra i blodet. I kombination med aktuell puls skapade Roland en kurva som talar om i vilka zoner jag ska ligga för att få ut rätt effekt av min träning. Zonerna definieras från A1 till A3+ där A1 är för lågintensiv distansträning och A3+ är för max tex tävling. Testet var jobbigt, men gick ändå bättre än väntat. Nöjd – nu har jag svart på vitt hur jag ska träna istället för att ”chansa” eller matematiskt räkna ut pulszoner. Testet visade även att jag i det stora hela har tränat rätt, men att jag bör köra lite mer långa intervaller, ex 8 minuter i låg A3-zon. Så nu blir det hårdkörning i höst inför stundande läger och världscuppremiär!
Mina träningszoner blev:
A1 – 120-147 bmp
A2 – 147-155 bmp
A3 – 155-168 bmp
A3+ – 168-177 bmp
Mitt tröskelvärdet, min puls där kroppen kan transportera bort mjölksyran i samma takt som den produceras, ligger idag på 160 bmp.

20121102-224144.jpg

4 thoughts on “Laktattest i Torsby

  1. Hej. Hittade precis hit och tyckte det var något bekant men namnet stämde inte. Hade något vagt minne av en simmare i paralympics 1992 men det var ett annat namn. Sedan listade jag ut det. 😀

    Intressant det här med mjölksyran. Har aldrig funderat över det där med att ligga på rätt nivå för att transportera bort mjölksyran. Jag är förvisso inte den idrottare som du är men kan ju ändå ha nytta av kunskapen.
    Hur vet man utan blodprover vilken nivå mjölksyran är på? Du pratade om att ”räkna” ut det. Hur hänger det ihop?

    Kör hårt och lycka till. Jag tycker det är superkul och intressant med funktionshindrade idrottare. Ni bevisar att det går att hålla vilket tempo eller leva vilket liv som helst trots ett handikapp. Jag hoppas ni visar alla där ute, funktionshindrade eller inte, att det inte finns några större hinder att få göra precis vad man vill. Ibland tar det bara lite längre till eller utförs annorlunda. Häftigt….

    • Tack för feedback och pepp! Ja, ibland krävs det bara lite fantasi eller finurliga innovationer för att det ska gå att göra det man vill. Det är viktigt med bra människor i ens omgivning som ser möjligheterna och som kan komma på lösningarna tillsammans med utövaren – oavsett om det gäller idrott eller vardag.
      När det gäller mjölksyra och pulszoner, så finns det matematiska formler för att räkna ut maxpulsen – en vanlig formel är »220 slag minus din ålder«. Utifrån den maxpuls du får fram använder man sedan olika procenttal för att räkna ut de olika träningszonerna. Nedan är ett exempel:
      A1 55–70% av maxpuls (lågintensiv träning, distans 1–4 tim)
      A2 70–85% av maxpuls (distans, medelfart)
      A3 80–95% av maxpuls (olika typer av fartpass; intervall, fartlek)
      A3+ 95–100% av maxpuls (mjölksyraträning, tex tävling)
      Mjölksyratröskeln sägs ligga mellan 85-95% av maxpulsen.
      MEN den beräknade maxpulsen och dessa procenttal är en riktlinje. Det är förstås mycket individuellt och beror på bland annat på genetiska förutsättningar och träningsbakgrund.
      Jag tränar ju mycket och använder pulsen som ett riktmedel för att få rätt typ av träning, därför känns det extra viktigt att få reda på mina verkliga värden och träningszoner.
      Kul att du hörde av dig med dina tankar och funderingar – hoppas att jag rätat ut frågetecknet …

      • Hej igen
        Jättekul att du tog dig tid att svara. Om jag vill testa detta måste jag hitta min maxpuls. Hahaha.. Använder en löparGPS men den har ingen pulsmätare. Nu tar jag ju inte så allvarligt på detta som motionär men det är spännande att veta.
        Inte sällan kommer heller diskussioner om mat, träning och häsla upp vid fikabordet så lite mer kunskap och en bra källa underlättar debatten. Tack.

        Hoppas du har bra erfarenheter av innovativa och peppande männiksor. Ibland känns det som just de människorna som ska inspirera och motivera personer med handikapp eller sjukdom saknar denna primära egenskap.
        Jag blir väldigt irriterad av att det finns människor som talar om för andra vad de kan klara av. Som funktionshindrad kan man kanske inte klara av allt som jag kan på samma sätt men säkert på ett annat sätt.
        Du har ett ben, jag har två. Du spöar skiten ur mig på långlopp och det skulle inte förvåna mig om du springer snabbare än vad jag gör.
        Självklart spelar inställningen en roll men hur många människor utan ett handikapp finns det inte som inte tränar alls. Dom får ju storstryk av vilken som helst.
        Jag är grymt imponerad av er enbenta som springer med protes, åker utför på ett ben eller gör vad som helst utan att avsaknade av ett ben eller två hindra.
        Synd bara att en del landsting är jäkligt snåla på att erbjuda rätt protes till rätt person. En aktiv person ska inte behöva böna och be för att kunna fortsätt med sitt liv. Den protesen betalar sig snabbt och sparar pengar åt samhället.

  2. Ping: Full fart i Östersund | Helene Ripa

Kommentera

