2 x teknik …

Har äntligen lyckats konvertera teknikfilmerna från landslagslägret i Torsby. Lägret var det andra för i år och bestod av fem dagar hård träning, nyttiga tekniktips och socialt umgänge. En av de viktigaste delarna för min del var att försöka få till inställningen av skidåkarprotesen med XT9-knät – skidåkning är verkligen teknisk i dubbel bemärkelse. För att lösa problemet med min bristande teknik i diagonalåkningen behövde vi få till min tekniska utrustning. Vi hade en stor fördel av att kunna testa och se skillnaderna direkt i Torsby Skidtunnel. En viktig del blev videofilmning med tillhörande analys. Efter en hel del justeringar där vi bland annat släppte ut nästan all luft i dämparen, fick jag till en diagonal som kändes riktigt bra och som är något att bygga vidare på! Så här blev det till slut …

2 thoughts on “2 x teknik …

  1. Hej Helene, tycker detbär roligt att se din bogg ÄNTLIGEN 🙂
    Vill gärna se mer om hur jut denna led fungerar , vilka inställningar som fins och hur de hjälper/förändrar olika aktiviteter. Enormt roligt att du använder video, skall satsa på det framåt medm både med gopro och canon om jag får till det.

    Några bra knep för att få prova på skidor mrd rätt kunskap omktring?

  2. XT9 är en knäled som fungerar lite tvärt emot hur ett vanligt protesknä fungerar. Till vardags vill man ha ett tryggt knä som bromsar dig nerför trappor, ”tar” emot dig om du kliver på någon ojämnhet – dvs inte knäar ur. XT9 (som jag i dagsläget endast använder till längdskidåkning och rullskidor) fungerar lite som en mc-dämpare – en pump med hydralik och en fjäder. När jag lägger tyngd på knät trycker jag ihop fjädern och när jag minskar på trycket så trycker/hjälper fjädern mig upp. Den fungerar som en lårmuskel. I längdskidåkningen, framför allt diagonalen, så vill jag ju trycka ner spannet på skidan i snön för att få fäste, ha kvar fästet tills jag skjutit ifrån och vill föra fram skidan igen. Svårigheten ligger i att hitta en balans där jag vill kunna trycka ihop knät för att så att säga böja benen samtidigt som jag vill ha tryck ner i snön. För lite luft/mjuk fjäder innebär att ingen kraft går ner i snön utan går åt till att böja knät. För mycket luft/hård fjäder innebär att knät inte vill böja sig men å andra sidan får jag ett bra tryck ner i snön. Det är en balansgång och allt handlar om inställningar, vinklar i knä och fot, spann på skidorna, åkteknik mm. Det krävs många timmar testning med videoanalyser och träning för att få till det här!

Kommentera

